
Procesul pe care l-am declanșat la Tribunalul UE pentru anularea regulamentului privitor la “pașaportul sanitar/adeverința verde”. Oricine poate, dacă vrea, să participe ca intervenient în acest proces, inclusiv europarlamentarii care au votat contra ori s-au abținut de la vot:
Conform http://www.Luju.ro
Avocatul Gheorghe Piperea cere anularea Regulamentului 2021/953, ce ne baga pe gat „certificatul verde” daca vrem sa calatorim in UE: „Se deschide calea neutralizarii uneia dintre cele mai importante libertati ce fundamenteaza UE: libertatea de circulatie… Se incalca principiul subsidiaritatii… Pentru a circula ‘liberi’, nevaccinatii-s nevoiti sa suporte costurile unui test… Autorizarea fara dovezi stiintifice a unor vaccinuri experimentale”
Parlamentul European a comis o infamie de proportii istorice cand a votat Regulamenul 2021/953, prin care le-a bagat pe gat statelor-membre ale UE asa-numitul ‘certificat digital privind COVID” (cunoscut si drept „certificatul verde”). De aceea, Tribunalul Uniunii Europene trebuie sa anuleze urgent acest regulament, care incalca o serie de principii fondatoare ale UE.
Prezentam principalul pasaj din actiunea avocatului Gheorghe Piperea la Tribunalul UE:
„Expunerea motivelor de nelegalitate
Incalcarea principiului subsidiaritatii
7. Prin adoptarea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19, se incalca unul din principiile de baza ale functionarii Uniunii Europene: principiul subsidiaritatii.
8. La nivel de organizare si functionare a Uniunii Europene, principiul subsidiaritatii impune ca, in domeniile care nu sunt de competenta sa exclusiva, Uniunea intervine numai daca si in masura in care obiectivele actiunii preconizate nu pot fi realizate in mod satisfacator de statele membre nici la nivel central, nici la nivel regional si local.
9. De asemenea, Articolul 1 din Protocolul nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii stabileste ca fiecare institutie asigura in permanenta respectarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii definite la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeana.
10. Raportat la prevederile adoptate prin Regulamentul privind introducerea Certificatul UE COVID-19, in conformitate cu art. 6 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, in domeniile legate de protectia si imbunatatirea sanatatii umane, Uniunea Europeana poate doar sa sprijine, sa coordoneze sau sa completeze actiunile statelor membre. Pentru domeniul protectiei si imbunatatirii sanatatii umane, Uniunea Europeana are ceea ce tratatele numesc ‘competente de sprijinire’, iar nu ‘competente partajate’.
11. Altfel spus, in ceea ce priveste protectia si imbunatatirea sanatatii umane, Uniunea Europeana poate doar sa sprijine, sa coordoneze sau sa completeze actiunile statelor membre, sprijinind guvernele statelor membre sa atinga obiective comune, sa puna in comun resurse si sa depaseasca provocari comune. Uniunea nu poate sa adopte reglementari si nici sa intervina asupra capacitatii tarilor membre de a face acest lucru, asa cum s-ar putea face in domeniile in care Uniunea are ‘competentele partajate’.
12. In schimb, prin Regulamentul atacat se conditioneaza un drept liber si fundamental, si anume, dreptul la libera circulatie de existenta unui certificat/ adeverinta care confirma faptul ca detinatorul a fost vaccinat impotriva COVID-19. Cu toate ca Regulamentul ofera asa-zise alternative, acestea nu acopera intreaga plaja de situatii, iar in final oamenii care nu au fost vaccinati sau care nu au fost infectati cu virusul SARS-CoV-2, pentru a circula ‘liberi’, sunt nevoiti sa suporte costurile unui test care sa demonstreze ca nu sunt infectati cu virusul SARS-CoV-2. In acest fel, dreptul de a circula liber in interiorul Uniunii Europene este ingradit pentru cetatenii care nu au efectuat vaccin, intrucat daca au fost ‘ghinionisti’ si nu au fost infectati cu virusul SARS-CoV-2 vor fi nevoiti sa suporte costuri suplimentare pentru a calatori. In schimb, cetatenii care aleg sa se vaccineze nu vor suporta niciun cost suplimentar, vaccinul fiind acordat in mod gratuit.
13. In final, se observa ca prin acest Regulament, Uniunea Europeana nu face altceva decat sa intervina in politica interna a statelor membre impunand masuri care afecteaza in mod direct domeniul sanitar.
14. In contextul prezentat se impune sa mentionez ca, incepand cu anul 2007 s-a observat o tendinta de centralism al puterii la nivelul Uniunii Europene, prin preluarea de catre Uniune, de la nivelul statelor membre, a unui numar din ce in ce mai mare de competente, ca urmare a unor situatii considerate ‘de criza’: terorismul, falimentul bancar, imigrantii, iar in final pandemia COVID-19. Toate cele 4 tipuri de criza parcurse din anul 2007 si pana in prezent, au fost oportunitati de crestere a puterii centralizate la nivelul Uniunii Europene, incalcand principiul fondator al subsidiaritatii, in dauna tarilor membre care au pierdut din autonomia de a legifera in anumite domenii.
15. Treptat, cu fiecare criza pe care Uniunea Europeana a traversat-o, statele membre au fost fortate sa cedeze catre aceasta competentele de a reglementa in domenii in care aveau exclusivitate, si care nu erau partajate cu Uniunea. Acest fapt a dus la permiterea incalcarii principiului subsidiaritatii, menit tocmai sa garanteze suveranitatea in reglementare a statelor membre, in domeniile exclusive prevazute de Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene si de Protocolul nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii.
16. Aceasta incalcare nu este singulara in contextul crizei pandemice generate de virusul SARS COV-2, incalcarile principiului subsidiaritatii de catre organele Uniunii Europene in acest context fiind multiple. Prin actiunile intreprinse de organismul sau executiv, Comisia Europeana, Uniunea s-a implicat in autorizarea fara dovezi stiintifice solide a unor vaccinuri impotriva COVID-19 considerate experimentale. A autorizat utilizarea acestor vaccinuri in interiorul Uniunii Europene, desi pana in prezent nu sunt cunoscute intru-totul efectele adverse ale unor astfel de vaccinuri, iar producatorii acestora au imunitate de raspundere civila si penala pentru eventualele reactiile adverse si nocive. In plus, Comisia Europeana a pre-cumparat miliarde de doze de vaccin, inainte de a se asigura ca exista capacitati de productie si stocare. Analizand toate aceste actiuni ale Comisiei Europene in contextul pandemiei COVID-19, se observa ca acestea fac parte din domeniul protectiei si imbunatatirii sanatatii umane, domeniu in care, conform art. 6 din TFUE, Uniunea Europeana are doar ‘competente de sprijinire’, competentele principale de legiferare si actiune apartinand statelor membre.
17. Incalcarile repetate ale principiului subsidiaritatii au condus la o ‘subrezire’ a acestuia si au permis adoptarea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19, in contradictie cu faptul ca Uniunea nu are dreptul de a reglementa in domeniul legat de protectia si imbunatatirea sanatatii umane, rezervat in principal statelor membre.
18. Principiul subsidiaritatii reconfirma ca Uniunea Europeana este o uniune a statelor membre, nu o federatie. Asadar, atata vreme cat Uniunea Europeana nu devine o federatie, principiul subsidiaritatii nu poate fi incalcat.
19. Adoptarea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19 este de natura a afecta drepturile si libertatile fiecarui cetatean al Uniunii, intrucat, in conformitate cu principiul aplicabilitatii directe a regulamentelor europene, prevazut de art. 288 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene3, masurile impuse prin acest Regulament vor fi aplicate in mod direct in toate statele membre ale Uniunii Europene. In finalul documentului se mentioneaza ca ‘este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in toate statele membre’, in ciuda faptului ca Uniunea Europeana nu are competente in a legifera in domeniul protectiei si imbunatatirii sanatatii umane, incalcand astfel principiul fundamental ce sta la baza functionarii si organizarii Uniunii Europene, principiul subsidiaritatii, ceea ce justifica cererea subsemnatului privind anularea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19.
Incalcarea drepturilor si libertatilor fundamentale prevazute de Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene
20. Prin adoptarea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19 se incalca o serie de drepturi si libertati fundamentale, prevazute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
21. In preambulul Cartei se prevede ca: ‘prezenta carta reafirma, cu respectarea competentelor si sarcinilor Uniunii, precum si a principiului subsidiaritatii, drepturile care rezulta in principal din traditiile constitutionale si din obligatiile internationale comune statelor membre, din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, din Cartele sociale adoptate de Uniune si de catre Consiliul Europei, precum si din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene si a Curtii Europene a Drepturilor Omului’.
22. Avand in vedere importanta drepturilor si libertatilor stabilite de Carta, incalcarea prin Regulamentul privind Certificatul UE COVID-19 a prevederilor acesteia, este cu atat mai grava cu cat Uniunea si-a asumat in mod expres recunoasterea drepturilor, libertatilor si principiilor enuntate in cuprinsul Cartei, iar prin adoptarea Regulamentului sunt incalcate mai multe drepturi din cuprinsul acestuia.
23. Printre drepturile si libertatile prevazute de Carta si incalcate de Regulamentul privind Certificatul UE COVID-19 se numara dreptul la viata (prevazut de art.2 din Carta); dreptul la integritate al persoanei (prevazut de art. 3 din Carta); dreptul la libertate si la siguranta (prevazut de art. 6 din Carta); dreptul la nediscriminare (prevazut de art.21 din Carta); dreptul la protectia sanatatii (prevazut de art. 35 din Carta); dreptul la libertatea de circulatie si de sedere (prevazut de art. 45 din Carta). Or, cu toate ca in cuprinsul Regulamentului se mentioneaza ca ‘Prezentul regulament respecta drepturile fundamentale si principiile recunoscute in special de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene’, prin masurile pe care le impune, Regulamentul incalca o serie de drepturi prevazute de Carta, dupa cum voi arata in cele ce urmeaza.
24. In primul rand, cu privire la Dreptul la viata, prin masurile pe care le impune, Regulamentul afecteaza dreptul persoanelor care au contraindicatie in a se vaccina impotriva COVID-19 sau care nu doresc sa se vaccineze impotriva COVID-19 ori sa efectueze un test pentru detectarea virusului SARS COV-2, dar care trebuie sa calatoreasca in alte state membre ale Uniunii Europene, pentru tratarea unor afectiuni medicale de care sufera.
25. Sunt foarte dese situatiile in care persoane suferind de afectiuni grave, in vederea efectuarii unei interventii sau a administrarii unui tratament au nevoie sa calatoreasca urgent in alte state membre ale Uniunii Europene. In acest context, in care timpul este un element esential pentru salvarea vietii, interdictiile de calatorie si intarzierile generate de masurile impuse de Regulament pot face diferenta intre viata si moarte. In acest fel, prin masurile pe care le instituie, Regulamentul incalca dreptul la viata prevazut de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
26. In ceea ce priveste Dreptul la libertatea de circulatie si de sedere, prevazut de art. 45 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii, adoptarea Regulamentului privind Certificatul UE COVID-19 limiteaza libertatea de miscare a persoanelor care nu se incadreaza in niciuna din situatiile prevazute de Regulament, pentru a li se putea elibera un Certificat UE COVID-19. Libertatea de circulatia este garantata pentru fiecare cetatean al uniunii europene, dar prin adoptarea Regulamentului se incalca insusi scopul anuntat de la inceputul acestuia, si anume, ‘Orice cetatean al Uniunii are dreptul fundamental de libera circulatie si sedere pe teritoriul statelor membre’.
27. De asemenea, in proiectul regulamentului se mentioneaza ca: detinerea unui certificat de vaccinare sau detinerea unui certificat de vaccinare care indica un vaccin impotriva COVID-19 nu ar trebui sa fie o conditie prealabila pentru exercitarea dreptului de libera circulatie sau de utilizare a serviciilor de transport transfrontalier de persoane, cum ar fi companiile aeriene, trenurile, autocarele, feriboturile sau orice alt mijloc de transport. In ciuda acestora, daca un cetatean al Uniunii nu se incadreaza in niciuna din situatiile prevazute de Regulament pentru a i se putea elibera Certificatul UE COVID-19, consecinta este tocmai cea care se doreste a fi evitata, si anume, ingradirea libertatii de circulatie garantata de art. 45 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii.
28. Imprejurarea ca cetatenii au posibilitatea de a efectua un test care sa demonstreze ca nu sunt infectati cu virusul SARS-CoV-2 nu este o alternativa care sa previna incalcarea dreptului la libera circulatie intrucat costurile acestui test sunt suportate de cetateni. In acest fel acestia, pentru a se bucura de dreptul de a circula liber, sunt constransi sa apeleze la o alta modalitate care sa nu implice costuri suplimentare din partea acestora, si anume, vaccinarea cu substante recunoscute de UE ca fiind experimentale. Or, in acest caz se aduce o grava incalcare a dreptului la integritate fizica, recunoscut de art. 3 din Carta. Cu toate ca in Regulament este mentionat ca acesta ‘nu poate fi interpretat ca instituind un drept sau o obligatie de a fi vaccinat’, imprejurarea ca vaccinarea este singurul mod prin care unui cetatean ii este eliberat in mod gratuit Certificatul UE COVID-19, face ca Regulamentul sa impuna indirect vaccinarea.
Surse: Gheorghe Piperea