Deși terminalul de pasageri este aproape gata, Consiliul Județean Brașov a anunțat rezilierea contractului cu firma din Sibiu care executa lucrările de proiectare si execuţie pe mai multe obiective.
În cadrul proiectului general de construire a Aeroportului Internațional Brașov, UAT Județul Brașov, în calitate de autoritate contractantă, a încheiat cu antreprenorul SC Construcții SA Sibiu Acordul Contractual nr. 1/85/04.01.2019 având ca obiect „Proiectare și execuție lucrări de construcții și instalații pentru nouă obiecte: Obiectul 2 – Clădire energetică, Obiectul 3 – Remiza PSI, Obiectul 4 – Posturi control acces, Obiectul 5 – Gospodărie de apă, Obiectul 7 – Parcare auto și drum acces terminal – DJ 103C, Obiectul 9 – Drumuri tehnologice interioare, Obiectul 11 – Împrejmuire și porți, Obiectul 12 – Rețele interioare în aeroport, Obiectul 24 – Platforma antisuflu”.
După demararea contractului, părțile au convenit excluderea din contract a Obiectului 11 – Împrejmuire și porți, deoarece realizarea acestuia a necesitat adaptarea la cerințele Administrației Bazinale de Apă Olt cu privire la devierea canalului Beselcin.
Deși autoritatea contractantă a notificat în repetate rânduri antreprenorul cu privire la îndeplinirea defectuoasă a contractului, acesta nu și-a respectat obligațiile la termenele și în condițiile stipulate în contract, motiv pentru care Județul Brașov a transmis antreprenorului notificarea de reziliere a contractului cu nr. 16280/07.10.2020.
În urma efectelor acestei notificări de reziliere, Acordul Contractual nr. 1/85/04.01.2019 a fost reziliat începând cu data de 23.10.2020, din cauza neîndeplinirii acestuia.
Autoritatea județeană a contractat specialiști care să realizeze o expertiză tehnică extrajudiciară de constatare, iar în raportul prezentat de către aceștia se precizează că antreprenorul SC Construcții SA a încălcat prevederile contractului și a întârziat în mod nejustificat execuția lucrărilor, beneficiarul fiind îndreptățit la rezilierea contractului.
SC Construcții SA Sibiu nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, astfel încât la data de terminare a lucrărilor preconizată conform contractului, antreprenorul a executat doar 11,7% din contract.
Județul Brașov a făcut demersurile de preluare a amplasamentului, dar în urma repetatelor tergiversări cauzate de antreprenor, reintrarea în posesia amplasamentului s-a realizat abia în luna ianuarie 2021.
Pentru a finaliza toate obiectivele menționate mai sus, Consiliul Județean Brașov a demarat procedurile de achiziție publică în vederea desemnării antreprenorului care să finalizeze șapte obiecte de investiții din cadrul infrastructurii aeroportuare, respectiv: Obiectul 2 – Clădire energetică, Obiectul 3 – Remiza PSI, Obiectul 4 – Posturi control acces, Obiectul 5 – Gospodărie de apă, Obiectul 7 – Parcare auto și drum acces terminal – DJ 103C, Obiectul 9 – Drumuri tehnologice interioare, Obiectul 12 – Rețele interioare în aeroport.
În ceea ce privește finalizarea Obiectului 24 – Platforme antisuflu, având în vedere că acest obiectiv este finalizat în proporție de 85% și că lucrările de balizaj presupun o adaptare tehnică în vederea montării echipamentelor pe această structură, continuarea lucrărilor pentru realizarea acestui obiectiv va fi preluată de antreprenorul care implementează contractul de balizaj.
Pentru recuperarea prejudiciilor cauzate Județului Brașov din motivul neîndeplinirii contractului de către antreprenorul SC Construcții SA, Consiliul Județean va face demersuri atât în instanță, cât și cu asiguratorul antreprenorului, în vederea recuperării sumelor rezultate.
„Din momentul semnării contractului pentru realizarea celor nouă obiecte din cadrul Aeroportului Internațional Brașov, la nivelul Consiliului Județean Brașov am făcut demersurile necesare și am luat toate măsurile pentru ca firma din Sibiu să respecte prevederile contractuale și graficul de execuție convenit. Am avut numeroase ședințe pe această temă, cât și discuții cu reprezentanții firmei și de fiecare dată am primit asigurări că lucrurile vor intra în normal, în așa fel încât lucrările prevăzute în contract să fie realizate. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat și de aceea am fost nevoiți să recurgem la măsura rezilierii contractului. Dorința noastră a fost să putem construi cele nouă obiecte într-un timp cât mai scurt. Vrem în continuare acest lucru și am încredere că vom găsi un antreprenor care să construiască rapid cele șapte obiecte pe care le avem acum în procedură de achiziție”, a spus președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea.
În ceea ce priveşte operarea:
Două companii aeriene sunt interesate să opereze pe Aeroportul Internaţional Braşov.
Implementarea proiectului Aeroportului Internaţional Braşov continuă în ritm susţinut, pe mai multe planuri. Pe lângă construcţia infrastructurii aeroportuare, ajunsă în stadiu final de execuţie, şi lansarea procedurii de certificare a Aeroportului, au început oficial discuţiile cu operatorii aerieni.
Adrian-Ioan Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, şi Alexandru Anghel, directorul Direcţiei Implementare Aeroport, alături de o echipă de specialişti din executivul judeţean au avut întâlniri de lucru, la Bucureşti, cu factori de decizie din cadrul companiilor Blue Air şi Air Bucharest.
Discuţiile au fost purtate la sediul Blue Air, cu directorul executiv Oana Petrescu şi cu directorul comercial Krassimir Tanev, respectiv la Air Bucharest, cu directorul executiv Hasan Yapici şi cu managerul de operaţiuni aeriene Florea Geica.
Dacă Blue Air este un binecunoscut operator de curse regulate interne şi internaţionale, Air Bucharest este o companie aeriană de chartere și zboruri ADHOC care împreună cu o agenţie de turism oferă pachete turistice complete. Pentru că dispune de propriul avion, Air Bucharest are cele mai mici costuri de operare, este prezentă pe cele mai importante aeroporturi din ţară şi are capacitatea să intre pe o piaţă în formare, aşa cum este cea de la Braşov.
„În cadrul ambelor întâlniri, am prezentat stadiul implementării proiectului nostru pe cele trei componente la care lucrăm: construirea infrastructurii aeroportuare, serviciile de navigaţie aeriană şi demersurile privind certificarea Aeroportului. În discuţiile purtate, am fost întrebaţi despre traficul pe care îl estimăm pentru anii următori şi despre aşteptările pe care le avem din punctul de vedere al operării Aeroportului. Important este faptul că la nivelul conducerilor celor două companii există un interes real de a avea relaţii comerciale cu Aeroportul Braşov. Ne dorim ca Blue Air să opereze curse regulate la Braşov, iar Air Bucharest să înfiinţeze curse charter spre destinaţii turistice consacrate din străinătate”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.
Reprezentanţii operatorilor aerieni au anunţat că se documentează din punct de vedere economic asupra mediului de afaceri braşovean şi în acest sens au solicitat organizarea unei întâlniri cu investitorii din Braşov şi din zona adiacentă, precum şi cu operatorii din turism care activează pe piaţa locală. Preşedintele CJ Braşov şi-a exprimat disponibilitatea ca împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie Braşov şi Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România să organizeze această întâlnire în perioada următoare.
Directorul executiv Alexandru Anghel a menţionat că discuţiile cu cei doi operatori au vizat şi implicarea lor în etapa următoare a proiectării procedurilor de zbor la Aeroportul Internaţional Braşov, având în vedere că forma finală a design-ului procedurilor de zbor se realizează cu consultarea companiilor aeriene.
‼️ Sprijin de la ROMATSA pentru achiziţia echipamentelor de navigaţie aeriană
O altă întâlnire extrem de importantă a delegaţiei de la Consiliul Judeţean a fost la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, având în vedere că între cele două autorităţi există un acord de colaborare pentru implementarea proiectului Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav.
Au fost purtate discuţii despre serviciile de navigaţie aeriană cu Marius Adrian Cojoc – director general, Valentin Cimpuieru – director Departament Tehnic Dezvoltare, şi Doru Simionov – expert.
Alexandru Anghel a precizat că echipa de implementare a proiectului Aeroportului urmează să primească varianta finală a Studiului de Fezabilitate pentru serviciile de navigaţie aeriană – ANS şi că în următoarea şedinţă de plen a Consiliului Judeţean, programată pe 31 martie, vor fi aprobaţi indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Dotări și execuție lucrări de construcții și instalații pentru asigurarea serviciilor de navigație aeriană” la Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav.
Solicitarea conducerii CJ Braşov către ROMATSA a fost aceea de a urgenta aprobarea oficială în Comitetul Director şi apoi în Consiliul de Administraţie a soluţiei de turn de control agreate, în urma analizei multicriteriale asupra celor trei variante (turn clasic, turn virtual, turn remote), chestiune care se va realiza în perioada imediat următoare.
„O altă cerinţă a noastră, având în vedere că vom aproba indicatorii tehnico-economici, a fost ca specialiştii ROMATSA să ne precizeze într-un timp cât mai scurt care sunt cerinţele de interoperabilitate şi compatibilitate cu echipamentele pe care le utilizează în serviciile de navigaţie aeriană, astfel încât acestea să fie cuprinse în caietul de sarcini pe care CJ Braşov îl pregăteşte pentru achiziţia aparaturii ANS. Avem promisiunea că până la sfârşitul lunii martie respectivele cerinţe ne vor fi comunicate. Totodată, i-am rugat să finalizeze analiza din punctul de vedere al siguranţei şi al managementului schimbării, pentru a lua în calcul şi aceste aspecte”, a explicat directorul executiv Alexandru Anghel.
Pentru asigurarea serviciilor de dirijare sunt disponibile trei soluții de turn (Turn Clasic, Turn Virtual/Digital, Remote).
Decizia privind alegerea variantei în care se va asigura furnizarea de servicii de navigație pentru Aeroportul Brașov, va fi adoptată în perioada următoare de către Comitetul Director și Consiliul de Administrație al ROMATSA.
În data de 3 martie 2021, Consiliul Județean Brașov, a transmis la ROMATSA solicitarea de a se pronunța asupra variantei de turn agreate.
Decizia se va lua în baza unei analize interne, întocmită de către specialiștii ROMATSA, document ce analizează cele trei soluții din punct de vedere economic, al resurselor umane și al tehnologiei ce urmează a fi implementate.